Mijn Rijksdocumenten is een koeriersdienst van de Rijksoverheid. Wij bezorgen jaarlijks duizenden rijksdocumenten op meer dan een miljoen adressen in Nederland. U herkent onze chauffeurs aan hun dienstauto en -kleding met het logo van de Rijksoverheid erop. Ook hebben ze een rijkspas bij zich om zich te legitimeren.
Een rijksdocument is een bericht aan u van het Openbaar Ministerie (OM), het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), de Hoge Raad of het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Bijvoorbeeld een gerechtelijke brief met hierin een oproep om naar de rechtbank te komen, een uitspraak van de rechter, een oproep voor het afnemen van DNA of een oproep voor het afleggen van een getuigenverklaring.
Legitimatie voor ontvangst ja of nee?
Wij vragen bij overhandiging van de brief normaal gesproken niet om een legitimatie. Wel kan de chauffeur ter controle om uw geboortedatum vragen. Alleen als de chauffeur twijfelt of u wel de juiste persoon bent om de brief aan te overhandigen, zal hij alsnog om uw legitimatie vragen.
Goed om te weten
Onze chauffeurs zijn enkel de bezorgers van de rijksdocumenten en kunnen u niets vertellen over de inhoud van de brieven.
Over de bezorging
De bezorging is onaangekondigd. Wij krijgen van de afzenders geen informatie om vooraf contact met u op te nemen.
Niet thuis? Bezorgafspraak maken
Bent u op het moment van bezorging niet thuis, dan laten onze chauffeurs een bericht achter. U kunt dan in de meeste gevallen een bezorgafspraak maken via onze website. Bij deze nieuwe afspraak ontvang wij ook graag uw telefoonnummer. Zo kunnen wij u bereiken bij eventuele vertraging van de aflevering.
Geen bezorgafspraak gemaakt? Zelf ophalen
Heeft u bericht gekregen dat u het rijksdocument op een locatie in de buurt kunt ophalen? Alleen u als geadresseerde kan het document ophalen, met een geldig legitimatiebewijs (dit geldt ook voor een minderjarige). Ophalen is niet verplicht. Wel is het uw laatste kans om de brief in ontvangst te nemen.
Veelgestelde vragen
Een rijksdocument is een bericht aan u van het Openbaar Ministerie (OM), het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), de Hoge Raad of het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Bijvoorbeeld een gerechtelijke brief met hierin een oproep om naar de rechtbank te komen, een uitspraak van de rechter, een oproep voor het afnemen van DNA of een oproep voor het afleggen van een getuigenverklaring.
In deze brief staat belangrijke informatie. Bijvoorbeeld wanneer en hoe laat u in de rechtbank moet zijn. Of wat de uitspraak van de rechter was. Zorg er daarom voor dat u de brief leest.
Als onze chauffeur u vraagt om een identiteitsbewijs, dan kan dit zijn:
Nederlands of buitenlands paspoort
Nederlandse identiteitskaart
Nederlands vreemdelingendocument waarin staat wie u bent en wat uw nationaliteit is, zoals:
een verblijfsdocument
een vreemdelingen-identiteitsbewijs
een geprivilegieerden-document
(Europees) rijbewijs
Nee, dat is niet mogelijk.
Onze bedoeling is dat u een bezorgafspraak kunt maken. Maar soms is er geen tijd meer om de brief te bezorgen.
Op de voorkant van het niet-thuisbericht dat u heeft ontvangen staat of u de brief ook kunt ophalen. En zo ja, waar en wanneer dat kan. Vergeet in dat geval niet om een geldig identiteitsbewijs mee te nemen.
Nee, u kunt de brief alleen persoonlijk ophalen.
Als u de brief niet ophaalt, gaat deze terug naar de afzender.
Wat vervelend dat u onjuist als geadresseerde staat genoteerd. Als u dit aan ons doorgeeft, sturen wij de brief terug naar de afzender: Emijnrijksdocumenten@rijksoverheid.nl T 0800 29 29 201. N.B. Dit nummer is niet bereikbaar vanuit het buitenland.
Krijgt u vaker post voor iemand die u niet kent? Meld dit dan ook bij uw gemeente. De onbekende persoon kan nog op uw adres staan ingeschreven. De gemeente kan dit aanpassen in de Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP).
Ja, dat kan. U kunt op de website MijnOverheid.nl aangeven dat u berichten van het Openbaar Ministerie voortaan in uw persoonlijke Berichtenbox wilt ontvangen. Ga naar Instellingen in uw account bij MijnOverheid om het Openbaar Ministerie aan te vinken.
E-mail
Stuur een e-mail naar: Emijnrijksdocumenten@rijksoverheid.nl
Vermeld daarbij de track & trace-code van de brief en uw adres. U vindt deze code op de voorkant van het niet-thuisbericht dat u heeft ontvangen.
Telefoon
Bel met een van onze callcentermedewerkers: T 0800 29 29 201. Bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur